
Opinnäytetyö: Saavutettavampaa taideopetusta erityislapsille : Case Helsingin kulttuurikeskuksen 5x2-taideopetus
Mirka Nokka tutki opinnäytetyössään (Humanistinen ammattikorkeakoulu) taideopetuksen saavutettavuutta.
Tavoitteena oli, että erityislasten osallistuminen Helsingin kulttuurikeskuksen tuottamaan 5x2-taideopetukseen olisi jatkossa entistä helpompaa. Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä muutoksia ja uudistuksia tulisi tehdä, jotta 5x2-taideopetuksen saavutettavuus parantuisi. 5x2-taideopetus on maksutonta ja laadukasta taideopetusta helsinkiläisille ala-asteen koululuokille. Työn tilaajana oli Helsingin kulttuurikeskus, jonka toimipisteissä tuotettiin 5x2-taideopetusta 4659 lapselle vuonna 2016. Helsingin kulttuurikeskus on Helsingin kaupungin virasto, joka tukee, edistää ja tuottaa kulttuuria Helsingissä.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Pyrkimyksenä oli tutkia 5x2-taideopetuksen saavutettavuuden nykytilaa, luoda uutta tietoa taideopetuksen saavutettavuudesta ja kehittää erilaisia toimenpiteitä, joilla saavutettavuutta voi edistää taideopetuksessa. Menetelminä käytettiin vertaisarviointia, havainnointia, palauteanalyysia ja haastattelua.