Ohita navigaatio

Lastenkulttuuri

Saavutettavuusopas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille

Oppaassa on asiantuntijatekstejä muun muassa saavutettavuudesta, inkluusiosta, esteettömyydestä ja osallistumisesta. Opas on hyödyllinen kaikille niille, jotka toimivat lasten ja nuorten kanssa. Tarkoitus on tukea erityistä tukea tarvitsevien lasten taideharrastamista ja tehdä kaikkien osallistumisesta mahdollista. Opas on tuotettu osana SATA2 – Saavutettava taideharrastus 2 -hanketta, jota koordinoi Tampereen kaupunki. Yhteistyökumppaneita ovat Kulttuurikeskus PiiPoo, Kulttuuria kaikille -palvelu, Taiteen perusopetusliitto TPO ja Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö. Julkaistu 2020.

Saavutettavuusopas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille [PDF, lastenkulttuuri.fi]


ArtsEqualin toimenpidesuositus: Kohtuullinen mukauttaminen musiikinopetuksen yhdenvertaisuuden edistäjänä

ArtsEqual-toimenpidesuositus 2/2020 on suunnattu kunnille, oppilaitoksille ja yksittäisille opettajille yhdenvertaisuuden edistämiseksi peruskoulun, lukion ja taiteen perusopetuksen musiikinopetuksessa.

Kohtuullinen mukauttaminen musiikinopetuksen yhdenvertaisuuden edistäjänä (ArtsEqual.fi)


ArtsEqualin toimenpidesuositus: Taiteen perusopetuksen saavutettavuus

ArtsEqualin toimenpidesuositus Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana 1/2018 on suunnattu taiteen perusopetuksen järjestäjille (kunnille ja oppilaitoksille). Tutkimusperustaista taustatietoa sisältävän kokonaisuuden on laatinut 11 kirjoittajaa eri aloilta. Mukana on tutkijoita, Kulttuuria kaikille -palvelun asiantuntijoita sekä Taiteen perusopetusliiton jäseniä.

Toimenpidesuositus: Taiteen perusopetuksen saavutettavuus (ArtsEqual.fi)

Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana (PDF, ei välttämättä saavutettava)


ArtsEqual-infopaketti: Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt 

Alexis Anja Kallion kirjoittama Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt Suomessa perustuu vuonna 2016 tehtyyn tutkimukseen. Julkaisu tarjoaa opettajille ja instituutioille näkökulmia ja ehdotuksia tasa-arvon edistämiseen taiteen perusopetuksessa saamelaisyhteisöjen näkökulmasta. 

Lyhyesti julkaisusta Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt html-muodossa (artsequal.fi)

Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt Suomessa (PDF, ei välttämättä saavutettava)

 
Siirry sivun alkuun
  • jaa: Facebook
  • jaa: Twitter
  • jaa: Linkedin