
Opinnäytetöitä liittyen moninaisuuteen
Sateenkaarinuorten kirjastonkäyttö sekä teatteriohjaajan käsikirja viittomakielen kohtaamiseen
”Kirjasto on paikka, jossa ei tuomita” Laadullinen tutkimus sateenkaarinuorten kirjastonkäytöstä Lapissa
Riina Mattila tutkii opinnäytetyössään Oulun ammattikorkeakoululle (2015) lappilaisten sateenkaarinuorten kirjastonkäyttöä. Opinnäytetyössä selvitetään, millainen merkitys kunnan kirjastolla ja HLBTQI-kirjallisuudella on nuoren identiteetin kehittymisen kannalta, mistä nuoret hakevat tietoa identiteettiinsä liittyen ja miten lappilaiset sateenkaarinuoret käyttävät kirjastoa. Toimeksiantajana oli Rovaniemen Seta ry.
”Kirjasto on paikka, jossa ei tuomita” -opinnäytetyö luettavissa Theseus.fi-tietokannassa (pdf)
Interkulttuurinen ohjaaja : teatteriohjaajan käsikirja viittomakielen kohtaamiseen
Noora Karjalainen tarkastelee opinnäytetyössään Turun ammattikorkeakoululle (2014) teatteriohjaajan interkulttuurista kompetenssia viittomakielisyyden kohtaamisessa. Esimerkkien kautta tarjotaan työvälineitä viittomakielisyyden ymmärtämiseen ja lähestymiseen. Interkulttuurinen kompetenssi on kulttuurienvälisen viestinnän ammattitaitoa, kykyä ymmärtää toisesta kulttuurista tulevien ihmisten kulttuurisidonnaista taustaa sekä käyttäytymis- ja ajattelumalleja. Interkulttuurisesti tehokkaan vuorovaikutuksen saavuttamiseksi osapuolten tulisi olla tietoisia toistensa todellisuudesta ja suhtautua toisiinsa uteliaisuudella.