Ohita navigaatio

24.11.2020

Uusi opinnäytetyö: Toisin katsoen, toisin tehden. Toisin katsottu museo ja queer-pedagogiset toimintatavat museoiden yleisötyössä

Mikä on queeropastus? Tutustu Jasmin Järvisen tuoreeseen graduun "Toisin katsoen, toisin tehden. Toisin katsottu museo ja queer-pedagogiset toimintatavat museoiden yleisötyössä" (2020). Tutkimuksen tavoitteena oli  hahmottaa queer-opastusten toimintatapoja ja pedagogiikkaa ja osoittaa queerin huomioimisen yhteiskunnallista merkittävyyttä laajasti.

"Taidekasvatuksessa queer-tutkimus on vielä nuorta ja aiheelle on tarvetta, sillä taidekasvatuksella voidaan sanoa olevan mahdollisuuksia vaikuttaa eettisesti kestävämpään tulevaisuuteen. Sekä museot, että koulut voidaan nähdä osana kestävämmän ja tasa-arvoisemman tulevaisuuden rakentamista. Opinnäytteessäni kysyin, millaiset queer-pedagogiset toimintatavat voisivat tukea sukupuolen moninaisuuden ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoista kohtaamista museoiden yleisötyössä.

Tässä opinnäytetyössä esitän, että museoilla ja muilla julkisilla toimijoilla, kuten kouluilla, on normatiivista valtaa, johon tulee kiinnittää aktiivisesti huomiota."

Toisin katsoen, toisin tehden (PDF)

 
Siirry sivun alkuun
  • jaa: Facebook
  • jaa: Twitter
  • jaa: Linkedin