
Uusi opinnäytetyö: Toisin katsoen, toisin tehden. Toisin katsottu museo ja queer-pedagogiset toimintatavat museoiden yleisötyössä
Mikä on queeropastus? Tutustu Jasmin Järvisen tuoreeseen graduun "Toisin katsoen, toisin tehden. Toisin katsottu museo ja queer-pedagogiset toimintatavat museoiden yleisötyössä" (2020). Tutkimuksen tavoitteena oli hahmottaa queer-opastusten toimintatapoja ja pedagogiikkaa ja osoittaa queerin huomioimisen yhteiskunnallista merkittävyyttä laajasti.
"Taidekasvatuksessa queer-tutkimus on vielä nuorta ja aiheelle on tarvetta, sillä taidekasvatuksella voidaan sanoa olevan mahdollisuuksia vaikuttaa eettisesti kestävämpään tulevaisuuteen. Sekä museot, että koulut voidaan nähdä osana kestävämmän ja tasa-arvoisemman tulevaisuuden rakentamista. Opinnäytteessäni kysyin, millaiset queer-pedagogiset toimintatavat voisivat tukea sukupuolen moninaisuuden ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoista kohtaamista museoiden yleisötyössä.
Tässä opinnäytetyössä esitän, että museoilla ja muilla julkisilla toimijoilla, kuten kouluilla, on normatiivista valtaa, johon tulee kiinnittää aktiivisesti huomiota."