
Opinnäytetyö: Sateenkaarisensitiivisyys lapsille suunnatussa tanssiesityksessä
Lapsille suunnattujen tanssiteosten kuvastosta puuttuu lähes kokonaan sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen ja perheiden monimuotoisuuden kuvaaminen. Monimuotoisten esikuvien näkeminen on tärkeää lasten hyvinvoinnin kannalta. Tanssitaiteen toimijoilla on erittäin hyvät mahdollisuudet yhdenvertaisen taidekuvaston rakentamiseen.
Tanssitaiteilija Pauliina Aladinin Turun ammattikorkeakoulun kulttuurialan Taiteen uudet kontekstit -koulutusohjelman YAMK-opinnäytetyö Leijona tulirenkaan läpi hyppäsi ja siitä selvisi – sateenkaarisensitiivisyys lapsille suunnatussa tanssiesityksessä keskittyy seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja sateenkaariperheiden huomioimiseen lapsille suunnatuissa tanssiteoksissa. Opinnäytetyö käsittelee aihetta Tanssiva satuhetki -teoksen kehitysprosessin ja esityksen kautta.
Sateenkaarisensitiivisyydellä kohti yhdenvertaista tanssitaidetta
Opinnäytetyö tuo tanssitaiteen kentälle tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sekä sateenkaariperheiden lasten tarpeista tanssiesitysten yhteydessä. Työ on tietopaketti sateenkaarisensitiivisyydestä eli sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen ja perheiden moninaisuuden ymmärtämisestä, moninaisuuden vaikutuksista ihmisen toimijuuteen sekä sen huomioon ottamisesta omassa toiminnassa.
Työ on ensimmäinen lapsille suunnattua tanssitaidetta ja sateenkaarisensitiivisyyttä tutkiva kulttuurialan opinnäytetyö. Työ tuo esiin muun muassa sateenkaarivähemmistöjen vähäisen näkyvyyden lapsille suunnattujen esitysten roolikuvastossa. Aladinin tutkimuksen mukaan moninaisuuden näyttäminen luo yhdenvertaisuutta ja lisää etenkin lasten hyvinvointia.
Ajattelen, että tekijä edistää yhdenvertaisuutta antaessaan oman ja osallistujien moninaisuuden näkyä, sanoo Aladin.
Ohjeistuksia tanssin kentän toimijoille
Opinnäytetyö tarjoilee taiteellisille työryhmille keinoja kehittää omaa työskentelyään sateenkaarisensitiiviseen suuntaan. Työ sisältää sateenkaarisanaston seksuaalisuuden, sukupuolen ja perheiden moninaisuudesta. Aladin esittelee havaintoja toteuttamastaan kyselytutkimuksesta, jossa kartoitetaan sateenkaarivähemmistöjen kokemuksia lapsille suunnatuista esittävän taiteen esityksistä. Lähdemateriaalina Aladin käyttää sateenkaarivähemmistöjä käsitteleviä tutkimuksia sekä improvisaatiota ja osallistavaa taidetta käsitteleviä julkaisuja. Työ huipentuu Aladinin kokoamaan sateenkaarisensitiivisen työskentelyn ohjeistukseen.
Opinnäytetyö on nimensä mukaisesti esimerkki pelkojen voittamisesta, riskinotosta ja onnistumisen iloitsemisesta.
Lisätietoja
tanssitaiteilija Pauliina Aladin
Kulttuuriala (YAMK), Taiteen uudet kontekstit
puh. 040 575 2225, pauliina.aladin@hotmail.fi