Ohita navigaatio

Att stöda förståelse

Kan människor utan några förhandskunskaper enkelt förstå vår verksamhet och erbjudanden?
Har vi tagit hänsyn till olika inlärningsstilar?

Man kan stöda förståelse på många sätt. Att förklara bakgrunden hjälper at få en helhetsuppfattning av ämnet eller verksamheten. Mångbottnad kunskap erbjuder någonting för alla, både för noviser och experter. Ofta behövs lättlästa versioner. Olika språkalternativ kompletterar också andra kommunikationssätt som gör bakgrundsinformationen tydlig.

Kunskapsnivåer och kommunikationssätt

  • Ge bakgrundsinformation.
  • Ge översiktlig, lättförståelig och fördjupad information.
  • De viktigaste frågorna som ställs och kräver svar: varför, vad, vem, var och när.
  • Erbjud människor att ta till sig informationen genom exempelvis hörseln, synen och kännförmågan.
    Erbjud audiovisuella föreställningar, som har textning, teckenspråkstolkning och syntolkning.
  • Genom aktiviteter, workshops och gemensamma projekt får du fler verktyg för lärande.
  • Ge information i lättläst version.
  • Bekanta dig med kommunikationsmetoder utöver tal och skrift såsom stödtecken, bilder eller bliss-språk. För information om och material för hur metoderna fungerar, se bland annat Papunets bildbank.
 
Siirry sivun alkuun
  • jaa: Facebook
  • jaa: Twitter
  • jaa: Linkedin