Strategier och planer
Rådfrågar vi nya potentiella besökargrupper?
Hur ser vår beslutsprocess ut?
Återspeglas vårt åtagande till att förbättra tillgänglighet i handlingsplaner och budgetar?Tillgänglig kommunikation
Är de webbplatser och broschyrer som vi använder utan hinder och tillgängliga?
Kommunicerar vi via alternativa kanaler?
Informerar vi om tillgängligheten i våra lokaler och vår verksamhet?
Riktar vi informationen direkt till målgrupperna?
Vilka språkalternativ erbjuder vi?
Är det lätt att hitta informationen?Social tillgänglighet
Känner sig alla trygga?
Är kundservicen jämlik och vänlig?
Vilka stöd/hjälpmedel erbjuder vi för människors möjligheter att vara med och delta?
Var och när kan personen vara med och delta?
Med vilka samarbetar vi?Skäliga inträdesavgifter
Finns det olika avgiftskategorier?
Finns det kostnadsfria besök eller aktiviteter?Tillgänglighet av byggd miljö
Har vi tagit hänsyn till besökarnas och de anställdas olika behov av tillgänglighet i området runt byggnaden?
Hur väl fungerar det i lokalerna innan- eller utanför byggnaden?Tillgänglighet med hjälp av olika sinnen
Har vi beaktat människors olika sätt att använda sina sinnen?
Att stöda förståelse
Kan människor utan några förhandskunskaper enkelt förstå vår verksamhet och erbjudanden?
Har vi tagit hänsyn till olika inlärningsstilar?Regional tillgänglighet
Finns bibliotek eller museet på promenadavstånd?
Funkar lokaltrafiken till konserter eller teatrar?
Är avståndet till kulturaktiviteterna rimligt?