
Offentliga myndigheters webbplatser måste snart vara tillgängliga. Enkät om utgångsläget för tillgänglighetsdirektivet, deadline 31.3
Direktivet om tillgänglighet avseende offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer trädde i kraft 22.12.2016. Direktivet innehåller bestämmelser om tekniska krav på tillgängligheten i offentliga aktörers webbtjänster som är öppna för allmänheten och om metoder för att övervaka och rapportera om tillgängligheten.
I praktiken förpliktar direktivet organisationerna i offentliga sektorn att utforma sina webbsidor så att de är så lättillgängliga som möjligt och kan användas av alla.
Innehållet på webbsidor och mobila applikationer omfattar såväl text som icke-textuell information, nedladdningsbara dokument och formulär samt tvåvägsinteraktion, såsom behandling av digitala formulär och hantering av autentisering, identifiering och betalning. Direktivet gäller alltså alla allmänt tillgängliga webbtjänster i offentliga sektorn, till exempel organisationernas webbsidor och kontaktformulär och deras elektroniska kundtjänst.
Enkät om utgångsläget för tillgänglighetsdirektivet
Enkät är öppen till 31.3.2017.
Enkät på finska (Webropol)
Enkät på svenska (Webropol)
Kraven i direktivet tillämpas enligt följande:
- webbplatser som offentliggörs efter 23.9.2018 (= nya webbtjänster), kraven tillämpas från 23.9.2019;
- webbplatser som offentliggjorts före 23.9.2018 (= gamla webbtjänster), kraven tillämpas från 23.9.2020;
- mobila applikationer, kraven tillämpas från 23.6.2021;
- innehåll i extranät och intranät som offentliggjorts före 23.9.2019, kraven tillämpas först när dessa webbplatser genomgår en omfattande översyn.